Ikony arabskie
Dariusz Klejnocki-Różycki
Resumen
Ikona jest formą komunikowania chrześcijańskich dogmatów wiary. Ikona, jako fenomen, rozwinęła się głównie dzięki Bizancjum. Jednak Bizancjum nie było jedynym miejscem twórczości ikonograficznej. Ikony były tworzone zarówno na Zachodzie, jak i na Wschodzie niebizantyjskim. Dla chrześcijan arabskich centrum ikony było Aleppo. Wpływ kultury islamu i świata arabskiego zostawił ślad na sztuce chrześcijańskiej, która stworzyła charakterystyczne formy, zwłaszcza poprzez arabeskową ornamentykę. Pośród znamienitych artystów, tworzących ikony arabskie w Aleppo, najbardziej znana jest rodzina – od dziadka do prawnuka: Youssof, Nemeh, Hannania i Girgis. Dzięki tym ikonografom można śledzić ewolucję ikony arabskiej na przestrzeni XVII i XVIII w. Także w Egipcie powstawały ikony arabskie, które ubogacały przekaz chrześcijańskiej wiary dzięki swej odmiennej specyfice. Arabscy chrześcijanie, którzy dzisiaj w wojnie są mordowani za wiarę, mają wielką historię tradycji chrześcijańskiej, która wyraża się również w ikonografii.
Palabras clave:
ikona, arabskie ikony, chrześcijaństwo arabskieCitas
Assfalg J., Krüger P., Słownik chrześcijaństwa wschodniego, tłum. A. Bator, M.M. Dziekan, Katowice 1998.
Google Scholar
Encyklopedia Wiem, Islamu sztuka, http://portalwiedzy.onet.pl/75185,,,,islamu_sztuka,haslo.html (30.01.2015).
Google Scholar
Fabriani G., Le icone arabo bizantine, http://www.webalice.it/giovanni.fabriani/icone/testi/icone_melkite.htm (31.01.2015).
Google Scholar
Martyrologe romain, Saint Jacques L’Intercis (Mar Yaacoub al-Mouqata’),http://har22201.blogspot.com/2013_11_01_archive.html (30.01.2015).
Google Scholar
Mouawad R.J., Melkite icon of the Dormition, http://www.neareasternsacredart.com/dormition-icon-1871.html (30.01.2015).
Google Scholar
Różycka-Klejnowska J., Klejnowski-Różycki D., Jezus i jego przyjaciel Menas.
Google Scholar
Specyfika ikon koptyjskich, w: ciż, Studium ikony, Zabrze 2011, s. 396–401.
Google Scholar
Sadek A. i B., L’Incarnation de la Lumière. Le renouveau iconographique copte à travers l’oeuvre d’Isaac Fanous, Limoges 2000.
Google Scholar
Sękowski P., Chrystologia arabska. Pierwsze syntezy wyznań pochalcedońskich, Gliwice 2016.
Google Scholar
Starowieyski M., Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa Wschodu, Warszawa 1999.
Google Scholar
Wąs A., Sztuka islamu, http://religie.wiara.pl/doc/497057.Sztuka-islamu (30.01.2015).
Google Scholar
Wikipedia. Wolna encyklopedia, Arabeska (ornament), http://pl.wikipedia.org/wiki/Arabeska_(ornament) (30.01.2015).
Google Scholar
Wikipedia. Wolna encyklopedia, Sztuka islamu, http://pl.wikipedia.org/wiki/Sztuka_islamu (30.01.2015).
Google Scholar
Zibawi M., Icônes d’Alep, http://www.usj.edu.lb/actualites/oldnews.php?id=764 (30.01.2015).
Google Scholar
Zibawi M., Les icônes arabo-chrétienns, w: M. Drobot i in. (red.), Icônes, Paris 2001, s. 133–143.
Google Scholar
Authors
Dariusz Klejnocki-RóżyckiStatistics
Descargas
Licencia
Prawa autorskie (c) 2022 Studia Oecumenica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0
Licencja oraz prawa autorskie autorzy przekazują wydawcy, którym jest Redakcji Wydawnictw WT UO.
Artículos más leídos del mismo autor/a
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Sutry Jezusa – pierwsze syntezy chrystologiczne Dalekiego Wschodu , Studia Oecumenica: Vol. 19 (2019)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Problem przekładu imion biblijnych na język chiński w „Biblii Bożonarodzeniowej” , Studia Oecumenica: Vol. 18 (2018)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Kult obrazów według Reformatorów: Marcina Lutra i Jana Kalwina , Studia Oecumenica: Vol. 17 (2017)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Joannesa Molanusa recepcja trydenckiego dekretu o obrazach , Studia Oecumenica: Vol. 20 (2020)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, SEIICHI YAGIEGO JAPOŃSKA "CHRYSTOLOGIA BUDDYJSKA" , Studia Oecumenica: Vol. 11 (2011)
- Dariusz Klejnowski-Różycki, Chrystologia na Filipinach , Studia Oecumenica: Vol. 23 (2023)