Опубликовано: 2025-12-18

Christ in Emptiness and Compassion: Catholic Japanese Christologies of the Twentieth Century

Dariusz Klejnowski-Różycki
Studia Oecumenica
Раздел: Dialogi ekumeniczne i międzyreligijne
DOI https://doi.org/10.25167/so.6043

Аннотация

Historia katolickiej teologii w Japonii to dzieje wiary trwającej w milczeniu, prześladowaniu i dialogu. Od przybycia św. Franciszka Ksawerego w 1549 roku po czasy powojenne, chrześcijaństwo rozwijało się w cieniu buddyzmu i shintō, odnajdując własny język duchowości. Z tej tradycji wyrastają cztery nurty chrystologii XX wieku: Sophia, Nanzan, duchowo-pastoralny oraz pamięci i historii. Szkoła Sophia w Tokio, inspirowana filozofią kyotońską, odczytuje pojęcie pustki (無, mu) jako wyraz miłości kenotycznej. Chrystus jest tu ruchem ku drugiemu, obecnością ogołoconą, w której Bóg objawia się poprzez relację i współczucie. Szkoła Nanzan w Nagoi rozwija teologię dialogu i milczenia (沈黙, chinmoku), pojmując wiarę jako spotkanie (対話, taiwa) i gościnność wobec odmienności. W nurcie duchowo-pastoralnym, zakorzenionym w codziennym doświadczeniu, Chrystus staje się towarzyszem współczucia (思いやり, omoiyari) i szczerości serca (真心, magokoro). Szkoła pamięci i historii, związana z doświadczeniem męczeństwa i ukrytego Kościoła, tworzy teologię świadectwa (証し, akashi) i pamięci (記憶, kioku). Wszystkie te nurty łączy jedna intuicja: Chrystus jest obecnością w pustce, współczuciem w cierpieniu i pamięcią w milczeniu. Prawda Objawienia nie objawia się w potędze, lecz w współodczuwaniu – w Bogu, który pozostaje z człowiekiem w jego milczeniu.

Скачать файлы

Правила цитирования

Klejnowski-Różycki, D. (2025). Christ in Emptiness and Compassion: Catholic Japanese Christologies of the Twentieth Century. Studia Oecumenica, 25, 165–178. https://doi.org/10.25167/so.6043

##plugins.themes.libcom.share##

##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##